De toyota maanrover: rover 2.0!

De Japanse ruimtevaartorganisatie is een samenwerking aangegaan met Toyota om een enorme Moon Rover te ontwikkelen voor toekomstige Japanse astronauten.

Het zou klaar kunnen zijn in 2029, volgens JAXA.

In deze blogpost ontdek je alle geheimen van deze Lunar Rover 2.0!?

(Image credit: Japan Aerospace Agency (JAXA) – Toyota)

De Maanlander: Een samenwerking tussen Toyota en JAXA

Automobielfabrikant Toyota en het Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) hebben een driejarige overeenkomst getekend om samen een elektrische maankruiser te ontwikkelen. voor de gezamenlijke ontwikkeling van een elektrische maanrover onder druk, waarin brandstofceltechnologie met een maximaal bereik van 10.000 kilometer zal worden toegepast.

Het plan is volgens JAXA-functionarissen om samen met Toyota te werken aan een autonome rover met drukcabine die over het algemeen door twee astronauten wordt bestuurd, maar in noodgevallen vier mensen kan herbergen. ‍?

” Bemande rovers met drukcabines zijn een element dat een belangrijke rol zal spelen in de verkenning en het volledige gebruik van het maanoppervlak“. zei JAXA president Hiroshi Yamakawa in een verklaring.

” Door onze gezamenlijke studies willen we profiteren van Toyota’s uitstekende technologische capaciteiten op het gebied van mobiliteit, en we kijken uit naar de versnelling van onze technologische studies voor de realisatie van een bemande Rover met drukcabine.”

Het bouwen van het equivalent van een rugged utility vehicle voor de Maan is een uitdaging, zeiden JAXA-functionarissen.

” De zwaartekracht op de maan is een zesde van die op aarde. Ondertussen heeft de maan een complex terrein met kraters, kliffen en heuvels,” zei astronaut Koichi Wakata, vice-president van JAXA. “

Op zijn beurt zei Toyota dat het bedrijf enthousiast is over de ontwikkeling van JAXA’s Lunar Rover en benadrukte dat de veiligheid van het voertuig van vitaal belang zal zijn voor astronauten.

Om dit maanvoertuig te ontwikkelen, heeft Toyota op 1 juli 2019 een nieuwe afdeling opgezet met de naam Lunar Exploration Mobility Works en heeft daar ongeveer 30 mensen in dienst.

JAXA Rover tijdlijn

Op juli 16, 2019 in Tokio, Japan, kondigen JAXA en Toyota Motor Corporation aan dat ze een driejarige gezamenlijke onderzoeksovereenkomst hebben ondertekend van FY2019 tot FY2021, waarbij het samenwerkingsidee op 12 maart 2019 van start gaat.

Tijdens deze periode zullen de Japanners de technologische elementen identificeren die moeten worden ontwikkeld voor het rijden op het maanoppervlak, beginnen met de productie van testonderdelen voor elk technologisch element, het eerste prototype produceren tegen eind 2021 en een test en evaluatie maken van de prototype-onderdelen.

Als alles volgens plan verloopt, bouwen Toyota en JAXA in 2022 een groot prototype. Hiermee kunnen de gegevens over de besturingssystemen worden geverifieerd en kan de voortgang van het project aan het publiek worden getoond.

Vanaf 2024 komen het ontwerp, de fabricage en de evaluatie van de uiteindelijke Rover. Tot 2027 voeren de ingenieurs prestatie- en kwaliteitstests uit op het gebouwde model om geen fouten toe te laten op onze natuurlijke satelliet. Jaxa schat het einde van het project op 2029 (lancering binnen het jaar).

De ontwikkeling omvat het gebruik van simulaties om de prestaties van het vermogen en de warmteafvoer tijdens het rijden te bevestigen, de productie en evaluatie van prototypebanden.

Elektrische aandrijving voor Toyota’s maanvoertuig

Als het huidige concept uitkomt, zal het maanvoertuig enorm zijn: het wordt minstens 6 meter lang, zes wielen, 5,2 meter breed en 3,8 meter hoog. Het voertuig zal een leefruimte hebben van ongeveer 13 vierkante meter, aldus JAXA-functionarissen.

Conceptbeelden van de JAXA / Toyota Rover tonen een slimme maanauto met een futuristisch ontwerp. Het concept laat zien dat de ruimteauto is uitgerust met koplampen en parkeerlichten (mogelijk zijn het richtingaanwijzers) en remlichten.

De energie voor het voertuig komt van een opwikkelend zonnepaneel. Japanse ingenieurs bestuderen de mogelijkheid om brandstofcellen te gebruiken om elektriciteit te produceren, waardoor ze ter plekke kunnen tanken.

Eigenlijk zijn er gebieden op de maan met ijs. Dit ijs kan worden getransformeerd door een elektrolyse van water. Zo worden zuurstof en waterstof verkregen. ⚗️

Het voertuig zal moeten landen bij de zuidpool van de maan, omdat dit gebied een grote ijsafzetting heeft.

Toyota op de maan:?

Tijdens de Apollo 15 missie, de eerste maanauto het levenslicht. De Rover, gebouwd door General Motors in samenwerking met het Marshall Center, was heel anders dan de toekomstige Lunar Cruiser.?

Ter vergelijking: NASA’s onbemande Lunar Rovers die werden gebruikt tijdens de Apollo-missies konden twee astronauten (in ruimtepakken) herbergen en werden aangedreven door kleine batterijen (in vergelijking). De voertuigen hadden vier wielen en waren 3,1 meter lang en 2,3 meter breed, met een maximale hoogte van 1,14 meter.

Toyota’s toekomstige Rover blijft niet onopgemerkt

Een aantal klanten zou geïnteresseerd kunnen zijn in de Lunar Cruiser.

NASA is van plan om astronauten naar de zuidpool van de Maan te lanceren in 2024 en wil de komende jaren blijkbaar een onderzoekspost in de regio ontwikkelen. Het Europees Ruimteagentschap (ESA) heeft ook doelen voor de maan: het wil graag helpen bij de bouw van een “maandorp” op de Zuidpool in de niet al te verre toekomst.

Daarnaast zijn een aantal privébedrijven van plan om ijs te winnen in de buurt van de zuidpool van de maan. Dit water zou kunnen worden gebruikt voor levensonderhoud en, eenmaal afgebroken tot waterstof en zuurstof, als raketbrandstof.

NASA-chef Jim Bridenstine heeft herhaaldelijk benadrukt dat NASA’s terugkeer naar de maan zal gebeuren in samenwerking met internationale partners. JAXA functionarissen hebben niet specifiek gezegd dat Toyota’s Lunar Rover project deel zal uitmaken van haar bijdrage aan een toekomstige menselijke maanmissie, het agentschap zei in een gezamenlijke verklaring met haar partners dat het toegewijd was om deel te nemen aan NASA’s maanplannen.

Waarom zo’n project?

JAXA wil de mogelijkheid bestuderen om de bronnen van de maanzoals ijs, en zo technologieën te verwerven om de oppervlakken van enorme hemellichamen te verkennen. ?

De oorsprong van de Lunar Cruiser

De naam, die verwijst naar de Toyota Land Cruiser SUVwerd gekozen op basis van de kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid die verwacht wordt van de Lunar Rover onder druk, en het concept dat Toyota dat Toyota al lang voorstaat voor de Land Cruiser, namelijk in staat zijn om overal heen te gaan, in omgevingen die niet gemaakt zijn om mee te rijden, wat in het bijzonder geldt voor de Lunar Rover omdat deze een bijzonder vijandige omgeving op het oppervlak van de maan zal doorkruisen.

Falcon heavy, SLS, Vulcan, H3 of Ariane 6?

Om deze Rover naar de Maan te krijgen is een zware draagraket nodig, die zal concurreren met de oude Saturnus V.

We hebben geen informatie over het type draagraket dat zal worden gebruikt. Het is echter mogelijk dat JAXA een Falcon heavy, een SLS, een Vulcan raket, een Arianne 6 of de H3 launcher, de raket van Mitsubishi, die in 2021 klaar zal zijn.

Hoopelijk heeft deze blogpost je in staat gesteld om alle details van de toekomstige maanrover van Japan te ontdekken.

Tot ziens bij The Little Astronaut!?

Ontdek ons volgende artikel: De Karman Lijn

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *